In deze opdracht ga je het hotel waarin je al enkele jaren werkt overnemen. Je begint met het opstellen van een ondernemingsplan. Voor jezelf om eens goed na te denken over de strategie waarmee jij het verschil wil maken in de markt. Maar ook voor de bank aan wie je een financieringsverzoek gaat doen.
Allereerst ga je de jaarcijfers van de huidige onderneming analyseren, onder andere door middel van kengetallen en ratio's. Ook ga je de cijfers vergelijken met de branchegemiddelden.
Vervolgens ga je bepalen wat de ontwikkelingen in de hotelmarkt in het algemeen zijn. Daarna ga je jouw doelstellingen formuleren en een marketingplan maken. Uit dit plan blijkt met wat voor strategie je je doelstellingen wilt gaan bereiken. Je gaat aangeven op wat voor wijze je je wilt onderscheiden van andere hotels in de regio. Denk daarbij aan de marketinginstrumenten (de 5 P's, product, plaats, prijs, promotie, personeel) die je gaat inzetten en waarom. Wil je een betere kwaliteit (mooiere kamers, duurzamer, beter eten, meer service) of toch goedkopere prijzen dan je concurrent. Wil je meer promotiematerialen (website, banners) inzetten en/of wil je je onderscheiden met een beter gekwalificeerd personeel.
Daarna ga je aan de hand van jouw doelstellingen en plannen een exploitatie begroting opstellen. Met zo’n begroting kan je vooraf al zien of je plannen haalbaar zijn. Ook kan je een begroting gebruiken om te toetsen aan de gerealiseerde cijfers en eventueel bij te sturen.
Je verwerkt alles wat je besproken hebt in een presentatie. Dit doe je op het werkblad. Tot slot presenteer je je plan aan de klas met een pitch.